Als je jezelf de bovenstaande vraag stelt, dan mogen we er van uit gaan dat je zelf nog geen polijstmachine in je bezit hebt.
Je hebt je misschien op de verscheidene fora en Facebookgroepen al wat ingelezen of een aantal Youtubefilmpjes bekeken met reviews, maar we gaan even van nul af aan beginnen...
Verschillende soorten polijstmachines
In weze bestaan er 2 grote groepen polijstmachines; de simpele roterende (rotary) en de excentrisch roterende machines. De laatste kan nog eens opgedeeld worden in vrij excentrisch roterend (Dual Action of DA) en geforceerd excentrisch roterend (Gear Driven).
De rotary kan een beetje vergeleken worden met een slijptol met een lager maximaal toerental. Deze machine kan zeer snel en diepe correcties geven op sterk verweerde lakken en gelcoats en maakt vaak gebruik van wollen of foamen pads. Het nadeel aan deze machine is dat hij zich niet echt leent naar gebruik door onervaren gebruikers. Indien men te lang op 1 plaats blijft werken, kan redelijk wat warmte gecreëerd worden waardoor men de lak kan verbranden of er door polijsten. Dit is een groot gevaar op karakterlijnen in het plaatwerk en aan overgangen en naden. Verder kan met een gebrek aan controle soms de machine weglopen van de gebruiker, waardoor schade aan de lak toegebracht kan worden. En dan is er ook nog zoiets als hologrammen, of banen, die in de lak gepolijst kunnen worden, waardoor vaak een extra stap met afwerkingspolish of een excentrisch roterende machine vereist is.
Een excentrisch roterende machine heeft dus de voorkeur voor elke beginner, maar zelfs meer en meer professionele detailers gebruiken liever een Dual Action Polisher. Mede dankzij de ontwikkeling van de Large Throw en Gear Driven polishers die hedendaags verkrijgbaar zijn. Zoals één van voorgaande Engelse benamingen al laat vermoeden, is de "throw" of uitslag van de machine een belangrijke factor in zijn correctievermogen. Des te groter de slag, des te hoger de correctiekracht of des te sneller een gewenste correctie zal plaatsvinden. Onder de Large Throw machines verstaan we deze wat een uitslag van 15 mm of meer maken. Doorgaans zijn ze voorzien van krachtigere motoren, wat zorgt voor een hogere prijs t.o.v. een machine met een slag van 8 of 10 mm.
De Gear Driven machines bestaan al enkele jaren in de wereld van carrosserieherstel om het plaatwerk mee te schuren, maar maken sinds een aantal jaren hun intrek in de detailingindustrie. Er zijn nog maar een handvol merken wat deze "hybride" toestellen aanbieden. Zij bieden een relatief veilige correctie, zoals een DA, maar kunnen wel tegen randen oplopen en soms schade toebrengen daar ze hun roterende beweging niet kunnen stoppen als dat gebeurt. Het feit dat de excentrische beweging mechanisch wordt aangestuurd door een tandwielstelsel, zorgt er ook voor dat ze geen last hebben van wat men "stalling" noemt, waarbij de pad gewoon op het plaatwerk trilt i.p.v. excentrisch roteert. Deze stall ontstaat door tegen een kromming of opstaande rand op te polijsten of door te veel druk te plaatsen op een DA machine. De extra mechaniek gaat natuurlijk ook gepaard met een iets hogere kostprijs en zal vaak ook meer geluid creëeren.
"Goed, welke machine moet ik nu kopen?"
Dit hangt een beetje af van uw "use case". Ben je een weekend warrior en wil je graag je blinkende bolide van wat meer glans voorzien? Dan is een DA machine met een kleine uitslag een zeer goed startpunt en vereist de minste investering. Hier raden we dus onze L.E. - T2000 en L.E. - T3000 machines aan.
Is de lak van je wagen al wat meer verweerd of voorzien van diepere swirls en krassen, of wil je graag wat meer polijsten dan enkel je eigen wagen, dan raden we aan om te investeren in een machine met een grotere uitslag, zoals de L.E. - T4000.
Een professioneel detailer zal vaak meerdere machines in zijn arsenaal hebben en ze hebben elk hun eigen taak. Zo vereisen krappe ruimtes of bepaalde krommingen op het plaatwerk van een machine met een kleinere backing plate (padhouder met velcro) en polijstpads.
Op bepaalde machines uit ons gamma heb je de mogelijkheid om deze kleinere backing plate apart bij te kopen en te verwisselen indien nodig.
Om de allerkleinste plekjes te bereiken, hebben we ook nog de L.E. - A1000 Mini Polisher en L.E. - A800 Nano Polisher in het gamma opgenomen, een absolute must voor de autopoetser die z'n polijstwerk naar het volgende niveau wilt tillen.
Wil je graag gepersonaliseerd advies voor de aanschaf van een polijstmachine, bezoek ons dan op de vele beurzen en events die we aandoen of kom eens langs in onze winkel.
Reactie plaatsen
Reacties